Hardly LARPing

En lajvarblogg om lajvande och arbetet Aleera och Jääsk lägger ner på det.

Latexmasker

Kategori: Allmänt

Hejsan alla lajvare!

Igår fick jag (Jääsk) ett erbjudande om att göra en latexmask till en nybörjar-lajvare i Masquerade Kalmar (mklajv.se) som hon ville använda när hon spelade nosferatu.
Hon beskrev hur hon ville att den skulle se ut och jag tyckte det lät intressant och började arbeta på den med en gång.

Ler-grunden av vad som kommer bli en Nosferatumask.

Såhär såg basen ut när jag hade format den i lera. På just den här bilden ser man inte den långa, kurvade näsan men man ser tydligt det öppna sår som skulle finnas på maskens högra kind.

Hon tyckte det såg bra ut och jag fortsatte med att göra negativet, latexa den och till slut var den klar. Ivrig som jag var kunde jag inte låta bli att testa om den såg bra ut överhuvudtaget... så jag klistrade fast den i fejset på mig själv, smetade på mig en massa smink och voila:

Jääsk som testar en Nosferatumask han har gjort.

Ser riktigt bra ut, om jag får vara så självgod.
En av mina bättre masker faktiskt.

Det är dock som sagt inte den enda masken jag har gjort. Det här var nog den... jag vet inte, är jag på ett dussin nu? Numret är irrelevant. Vad som är relevant är att min första mask inte ens fungerade att ha på ansiktet. Den var sönder, mestadels för att jag använde mig av fel teknik.

Men så fort jag började göra dem ordentligt så flöt det på rätt ordentligt!

Ett par av de latexmasker Jääsk har gjort.

Ah, alla underbart vidriga ansikten jag har skapt och gjutit i det oändligt magiska materialet latex.
Alla de här maskerna ovan var menade att vara orchmasker men vissa av dem har använts som nosferatumasker.

Jääsk som Draugur, svartblods-shamanen. Jääsk som nosferatun Rassiter i en av sina latexmasker.

Här gestaltas Svartblods-shamanen Draugur och Nosferatun Rassiter med två av maskerna jag har gjort.
Jag blev riktigt nöjd med svartblodsmasken, speciellt med piercingarna i näsan och grejer. Metal.

Snart så tänkte jag göra en guide på hur man gör latexmasker. Jag behöver bara en anledning att göra en till mask så jag kan dokumentera allting.
Kom gärna med förslag!


Det var nog allt från mig!
LARPing hard
or hardly LARPing?

-Jääsk-


Kommentarer

  • Elin Edberg säger:

    This is pure awsomeness! Oj, tänk om man skulle våga sig på att göra en svartblodsmask i latex? Så, du får ju gärna göra en guide till det ^^ Nått riktigt underbart vanställt fult :P Draugur är skitsnygg! ;)

    2011-07-07 | 15:57:55
  • Pia säger:

    Kul o se arbetet med latexmaskerna o ser fram emot en arbetsbeskrivning :-)

    2011-07-24 | 18:36:33

Kommentera inlägget här: